Windows

Матеріал з Файна Меморії
Перейти до навігації Перейти до пошуку

Windows - операційна система від дядька Білла. Являється одним з найбільших джерел холіварів. Система, яку всі ненавидять, але всі нею користуються. А починалось усе так…

Історія[ред.]

Помилка створення мініатюри: Не вдалося зберегти мініатюру до місця призначення

Ця стаття редагується автором.
Будь-ласка, не редагуйте цей розділ зараз, щоб уникнути конфліктів при редагуванні.

{{#if: | [[Категорія:{{{cat}}}]] }}


Давнина[ред.]

Тут можна було б розказати і про Xerox зі своїм GUI; і про Стіва Джобса, який доводить, що він вкрав ідеї більш чесно ніж Гейтс; і про CP\M в 16-бітній іпостасі (вона ж QDOS, вона ж MS-DOS); і про IBM, яка викинула незрозумілий агрегат на неперспективний ринок міні-ПК. Але ми цього розказувати не будемо - і так всі все знають. Нагадаємо лише стартові диспозиціі на кінець 1983 року.
В епоху Spectum'ів та усіляких інших Commodor'ів, які сформували ринок домашніх ПК, новомодний IBM XT (із хардом на 10 метрів!!!) формує ринок бізнес-машин. Грошиків там крутиться достатньо, треба їх тільки "збривати". Microsoft, звичайно, один з лідерів "збривання". Вчасне товаришування з IBM дозволило їм стати першими софтварниками на цьому ринку. Правда, усім причетним було очевидно, що MS-DOS - це ганьба індустрії, але про це старались, поки, не розповідати, а написати нову ОС...

1984[ред.]

Відповідь MacOS’у

На самому початку року Apple наносить несподіваний удар. Комп'ютер Macintosh претендує на ту ж саму нішу, що і IBM. І саме головне - в ньому нормальна ОС, із зручним GUI. Інша справа, що багато чого було винесене в апаратну підтримку (та й взагалі ви могли юзати MacOS тільки на Macintosh, і Macintosh тільки з MacOS, на відміну від вибора ОС для IBM PC), але всім було пофіг. На той час у Microsoft була лише страшнюча оболонка для DOS - "Interface Manager". Терміново було вирішено переназвати її в Windows, та надати статус Операційної Системи. Хоча, впринципі, ніякою ОС Windows 1 не була, проте в ній було реалізоване WinAPI, яке дозволяло писати програми саме під цю оболонку. Через це (ну і щоби збрити більше бабла) Біл сотовариши кажуть всім, що розробляють Ось!
Ближче до кінця року виходить IBM AT (на базі процесора 80286)

1985 (Windows 1.01)[ред.]

Windows, такий Windows

Четвертий рік розробки Windows - все дуже сумно. Те що працює, працює не так і підтримує залізо, яке вже морально застаріло. Хоча, дядько Біл робить, як він класно умів, гарну міну при поганій грі. Демоструючи IBM свої наробки, він укладає з ними угоду про спільне створення нової ОС. Невідомо, чи відразу було оговорено, чи все так вклалося само-собою, але зі сторони Microsoft розроблявся восновному графічний інтерфейс, а IBM робила ядро. Того ж року нарешті зарелізили Windows 1.0.... який впринципі не працював... Відразу ж був випущений Windows 1.01, який і пішов у продаж. Що можна сказати про це "диво". Мозаїчні вікна, 95% текстового інтерфейсу, загальна тормознутість, вимогливість до ресурсів... Ну, Windows з роками не міняється... До речі, Microsoft заявляє, що вікна були мозаїчні (не перекривалися) через можливість судового позову від Apple. Але вже за два роки вони випускають ОС із "нормальними" вікнами. Так що, швидше всього, просто руки росли не з того місця... В кінці року виходить IBM 386 із легендарним інтелевським 80386! 32-бітний проц, що запросто міг адресувати до 4 гігів ОЗУ (в той час, як Біллі кричав "640 кілобайт вистачить усім!", а Клайв Сінклер (ZX Spectrum) казав, що майбутнє за восьмибітною технологією). А також нормальна мультизадачність та віртуальна машина для емуляції 8086/8088 додаються!

1986[ред.]

386 машини ще дуже дорогі і малопоширені. IBM намагається витяги все, що можна з проца 286 (кажуть, Intel створив проц 80386, коли побачив код ОСі під 80286). Microsoft "покращує" GUI...

1987 (Windows 2.0)[ред.]

Вони перекриваються!

На початку року, Microsoft вдається доробити перекривання вікон. Це надлюдьске досягнення було запаковане на дві дискети, обізвано ОС і виставлено на продаж (як і Windows 1.x, нікому нафіг не було потрібне). Взагалі, мене особисто вражає, як Гейтс викручував гроші із нічого (в процесі розробки GUI до системи, продавав поточні наробки). В кінці року IBM доводить до розуму ядро OS/2 1.0. Підчипити Гейтсове GUI, поки не вдається... Система іде в продаж тільки з командною стрічкою. Багато було негативних відгуків про OS/2 1.x, проте робота була проведена величезна. Інша справа, що система була заточена під 80286, з усіма його костилями, через що погано працювала на пізніших машинах. По-моєму, це єдиний софт під 80286, який використовує УСІ його можливості (а не тільки розширену пам’ять)

1988 (Windows 2.1)[ред.]

Windows 2.0, фактично лишався надбудовою над MS-DOS для машин класу IBM XT. Гейтс не міг вже ігнорувати факт наявності більш потужних машин. Тому випускаються Windows 2/286 та Windows 2/386, які вміли використовувати розширену пам’ять, а остання навіть робила проби запускати ДОС-програмки у віртуальній машині (фіговеньки спроби). Також Біллі підчипив своє ГУЇ до OS/2 1.1... Правда зробив це настільки черезжопісто, що написати гуішну програмку під OS/2 було майже неможливо. Очевидно, що Гейтс не бачив себе розробником "частини" він хотів зробити своє "усе". 1988 роком датуються перші плани по створенню лише своєї Windows NT. Але поки що IBM була ще дуже сильна, і сваритись із нею було невигідно.
Цього ж року Стів Жлобс, робить першу спробу розібратися із Гейтсом у суді, на підставі того, що він раніше реалізував вкрадені ідеї віконечок. Цих спроб буде ще багато.

1989[ред.]

IBM готує реліз OS/2 1.2. В ядро внесено купу покращень, і блакитний гігант вже настійливо вимагає від M$ результати багаторічної роботи над ГУІ. Біл змушений віддати найсвіжішу версію (схожу на ту, що скоро побачать у Windows 3.0). Але Гейтс не був би Гейтсом, якби не наробив подлянок. В подальших версіях Кватирок, на цьому ж ГУІ, рутинні дії по налаштуванню системи, встановленню обладнання і т.п. робились в кілька кліків по інтуітивно зрозумілих іконках. В OS/2 юзеру для цього пропонувалвся танок з бубном, деколи пострашніше від Linux.
Також IBM починає розробку 32-бітної системи для сучасних машин - OS/2 2.0. Microsoft вже не може приховувати розробку своєї нової ОСі, але пов’язані договором, заявляють, що тоже розробляють OS/2! Відразу наступної версії 3.0!!! Цей явний брєд остаточно дозволив передбачити скорий кінець "дружби" двох корпорацій.

1990 (Windows 3.0)[ред.]

7 років розробок. Проте з Драг-Дропом.

Втретє дядько Білл вирішує "погріти руці" на своїх проміжних наробках ГУІ. Текуча версія за кілька місяців була прикручена до ДОСу, забрані найбезглуздіші "заморочки", що були добавлені спеціально для OS/2, все було запаковано на дискети та обізвано "Windows 3.0". Взагалі-то по функціональності версія 3.0 була ще досить близькою до 2.1. Але вона була "красівая" (256 кольорів, гарні іконки) та досить зручна для початківців і їх напримітивніших дій. Вперше Гейтс побачив дію принципу 95%. Пізніше він буде використовувати його багато разів, але зараз це було певном сюрпризом - недосистема в перші місяці продажу перекрила показники OS/2 1.x за весь час існування останньої! Заради справедливості, слід ще раз зазначити, що OS/2 1.x була "прибита" до 80286 (на 8088/86 не йшла взагалі, а додаткові ресурси 30386 не використовувала). Windows 3.0 заявляла підтримку усіх типів процесорів. Хоча, з роками вартість "заяв" Microsoft не змінилась. На IBM XT, вам вдалося б хіба запустити Windows 3.0 - працювати було неможливо. Процесор 80286 використовувався лише, як швидкий 8086, плюс пам’ять до 16 Mb. З усіх можливостей 80386, використовувалась віртуальна машина для 8088/86. Ні 32-бітні операції, ні адресування 4 Gb пам’яті, причипити не змогли (лишився максимум у 16 метрів). А як інакше, якщо система писалась під DOS, майже без свого ядра!
Але фактом залишається, що Біллі вдалося вперше загребсти гоші на своїх "Кватриках". IBM вже не був монополістом на ринку IBM-сумісних машин, і Гейтс із радісттю розірвав усі угоди стосовно розробки OS/2.

1991[ред.]

Ще минулого року, побачивши успіх третіх "віконечок", Гейтс вирішує причіпити цей ГУІ до своєї NT. Але побачити Windows NT 3.0 так і не вдалося. Система була настільки сира, що навіть у M$ зрозуміли, що випускати її на ринок рано. Оскільки виходу NT залишалось чекати ще не один рік, Біллі вирішує іти у зворотньому напрямку - насичувати ГУІ функціоналом. Враховуючи побажання 95% покупців, перша ж доробка була - Multimedia Extensions - набір бібілотек для роботи з аудіо. Більше Windows-тім цього року нічого народити не спромігся.

1992 (Windows 3.1)[ред.]

Правий нижній кут - за це ми любимо Windows!

Весною M$ розродилась "новою" версією "операційної системи". Основні зміни: TrueType шрифти, можливість адресувати до 256 метрів ОЗУ... і все. Було відмовлено у підримці IBM XT (попередня версія підтримувала їх тільки декларативно). Але найважливішим досягненям за всю історію 16-бітних Widnows став, безсумнівно, "Сапер", який вперше з’явився саме тут! Також, хочеться відмітити розширення - Windows 3.1 for Workgroups. Так, "вінда" була глючна і не стабільна; так, релізація мережевих протоколів було кострубата; так, про безпеку навіть і не думали. Але, це була перша система, що дозволяла студенту-адміну в кілька кліків налаштувати локальну мережу. Саме із "Windows for Workgroups" починають бурхливо плодитися локалки у великих і малих офісах, саме ця вінда породила покоління бидло-адмінів, і дотепер більшість локальних доменів називається "Workgroup"
Все для Гейтса було би нічого, якби цієї ж весни не вийшла у світ OS/2 2.0. Цілком нормально продумане і стабільне ядро, API сумісне з Windows (не забуваєм, Microsoft розробляв своє гуішне API для IBM, і остання мала усі ліцензії), а головне - повна 32-х бітність!

1993 (Windows NT 3.1, Windows 3.11)[ред.]

Сувора система для суворих юзерів

Білл Гейтс вирішує більше не чекати, та випускає на бій проти OS/2 свою 32-бітну Windows NT, присвоївши їй номер вже існуючої Windows 3.1. Навіть після п’яти років розробок система була страшенно сира, хоча від багатьох фіч відмовились (наприклад, мультиплатформеність). Зараз багато олдфагів розказують, що перші NT були досить стабільними. Звичайно! У порівнянні із "бутербродною" лінійкою Windows, яка і ядра-то майже не мала. NT-шка була досить неочевидною у налаштуваннях і поведінці. Продажі були, якщо не провальні, то мізерні. На ринку домашніх ПК ось не мала жодного попиту, як вимоглива до заліза і не сумісна із старими іграми, тут володарювали DOS та Windows 3.1. Для робочих машин і серверів первага все більше надавалась зручнішій OS/2, яка ще й до того дозволяла нормально працювати із DOS програмами.
Це був перший серйозний удар по корпорації Гейтса. Невдачі із ранніми версіями Windows його не особливо турбували, так як гроші затрачені на розробку повністтю відновлювали продажі MS-DOS. Проте, зараз ця золота жила вичерпувалась. Для всіх було очевидно, що MS-DOS вже надто застарів. Тому основні надії Гейтса покладались не на "бутербродну" Widnows, що, поки, ще приносила гроші, а саме на NT, розробка якої з’їдала величезні кошти. І вона не окупилась! Біллі реагує моментально. Продвожуючи розробку 32-бітної осі, він вирішує не припиняти випускати "бутербродні" версії. Хоча, і відверто декларує, що ця лінія (в майбутньому - 9x) тимчасова.
Цього ж року виходить такий собі сервіс-пак Windows 3.11. Основні зміни: 32-бітна файлова система, через що пропала підтримка 80286, а також забрали гру "Реверсі". Вчіться робити гроші з повітря!

1994 (Windows NT 3.5)[ред.]

"Нова" ось від M$ - Chicago!

Рік найбільших переживань M$ за всю її історію. На початку року виходить передрелізна бета OS/2 Warp, продумана якісна 32-бітна система. Microsoft немає чим відповісти. У 80-х роках контора Гейтса могла собі дозволити експерементувати із розробками. Тепер гуска, що несла золоті яйця (MS-DOS) сдохла. Остання версія ДОСу, що пішла у люди, була старенька 6.x, нащадок - 7.0, яку було розроблено ще в 94-ому, у продаж не посутпала. ОСь без ГУІ вже тоді рахувалась анахронізмом, тому її притримали для майбутньою серії 9x. Відстояти ринок могла лише Windows. Проте, лінійка NT була ще дуже сирою, а 16-бітна "вінда" 3.x - занадто непродуманою та глюкавою. Все ж таки M$ не сиділа склавши руки і, паралельно із розробкою "нової" (саме в лапках) системи Chicago, випустили Windows NT 3.5. Внятна мережа, та кілька багфіксів - от і всі новини. Через місяць вийшла фінальна OS/2 Warp. Вперше (і востаннє) намітився перелом. Доля OS/2 поступово перевалила за 10% і продовжувала зростати. Крах Мега-корпорації був близький, проте існував "хитрий план"...

1995 (Windows 95)[ред.]

Народження епохи

Майже весь рік пройшов у поступовому відбиванню ринку ОСей у Microsoft його конкурентами. Ніби, відчуваючи слабкість недосконалих "віконець", один за одним на ринок виходять нові GEM'и, GEOS'и, *nix'и та багато інших. Але "курчат рахують восени". Прийшла осінь, і прийшло "воно". Народження маздаю, BSOD та взагалі формування нових розкладів, актуальних і сьогодні. Windows 95! Спочатку кілька слів про назву. Ставши заручниками своєї ж дивної політики, M$ мали дві ОСі із абсолютно різними ядрами, проте із однаковими номерами. Windows 3.1 та Windows NT 3.1 - не мають практично нічого спільного, і майже не сумісні. Щоби виправити цю плутанину, Microsoft вирішує залишити нумерацію за пріорітеною гілкою NT (через 5 років вони будуть міркувати інакше), а тимчасовій осі дати нейтральну назву року (вважалось, що це буде остання "бутербродна" версія... хоча майже так воно і було). Але якщо копнути трішечки глибше, ніж правий клік по "Мій комп'ютер", Win 95 видає свою версію, як четверту.
Що ж я вляла собою "нова" система. З технічної точки зору, прогрес був не надто великим. Це була та сама Win 3.11, проте вже не з 16-бітним WinAPI та кастрованим Win32s, що ставився окремо, а повноцінним WinApi 32, повністтю сумісним із NT (вбито два зайці). Система також стояла поверх ДОСу, але, з маркетингових міркувань, це було прихований від звичайного юзера. Юзер, який закінчив школу із середнім балом вище за "3", міг вирізати ДОС за півгодини. Взагалі, дуже дивна політика M$, щодо терміну "операційна система". Після виходу Windows 1.x/2.x - їх називають ОС, тому, що під них можна писати програмки, яки не підуть під ДОС. Після виходу Windows 3.1 - Windows 1.x/2.x вже можна називати оболонками (хоч це і не вітається), а Windows 3.1 - точно ОС, тому що має просунутий функціонал, недоступний ДОСу. Із 1995 року, і Windows 3.1 можна називати оболонкою - тому що Windows 95 не стоїть поверх ДОСу, а лише використовує кілька його модулів, як частину ядра (ха-ха!).
Сам ДОС, вже був версії 7.0, хоч і дворічної давнини, але до цього ніким не бачений. Був також зручний Plug and play, довгі імена файлів (реалізовані через жопу), витискаюча багатозадачність (страшно глюкава в ранніх версіях). Більше значних переробок не було. Масса коду лишилася 16-бітним, навіть драйвера від Win 3.x чудово підходили для 95-ї. Найкориснішою тулзою, яку "внагрузку" отримали користувачі Вінди був DirectX. Всі роки перед цим, користувачі терпіли "вікна" здебільшого через те, що в будьякий момент з них можна вийти і запустити улюблену гру під ДОС. ДОС не заважав розробникам створювати "красівості" в іграх, а от під Вінду зробити це було майже неможливо. DirectX був досить зручним і потужним інструментом. Хоча, ігри під DirectX жерли більше ресурсів, дуже скоро воно витіснили всі інші. Проте цей плюс став очевидним лише кілька місяців потому. Що ж зробило Windows 95 таким популярним. Тут пришов час розкрити "хтрий план" Гейтса.

Все що треба, і нічого лишнього. За таке люди продавали машини![1][2]

При розробці Chicago основні кошти були виділені не програмістам, тестарам, архітекторам та ін., а дизайнерам та маркетологам. Нечувану рекламну кампанію 95-го року, переживші люди пам'ятаюсть до сих пір. В наших глухих краях, її звісно не було, а от на заході... Windows 95 купували усі: і ті хто не хотів його ставити, і ті в кого комп'ютер його би не потянув, і ті в кого не було комп'ютера, і ті, хто не знав, що таке комп'ютер. Учаники тих подій, згадують це все, як якусь масову істерію. Дизайн же був "вилізаний" до ідеалу. Ви ніколи не задумувались, чтому годинник знаходиться в правому нижньому куті? Тому що було досліджено, що людина швидше, легше і уважніше сприймає інформацію саме з того кутка. А годинник був єдиним елементом, який присутній дефолтово, змінює відображувану інформацію і в певні періоди часто потребувє уваги. Після 95-ї вінди інтерфейс змінювався часто. Де-які фічі були приємними, де-які юзери не сприйняли, але коли M$ забирала або міняла якийсь елемент, що тягнувся із 95-го року, весь час починалися страшні срачі: меню "пуск", панель задач, панель шивдкого доступу, меню тулбар, кнопка "вверх" та багато іншого. Ці дві речі - реклама та дизайн - породили монстра (спочатку всі купують, а потім хто не зміг купити, ковтають слинку, спостерігаючи за першими). І плювати на нестабільність і постійні BSODи. Плювати на повну відсутність захисту і купу дир (див. Nuke). Плювати на те, що під видом нової 32-х бітної системи продавалось старе 16-бітне гімно поверх іншого морально застарілого 16-біного гімна у яскравій 32-бітній обкладинці. З цього року на ринку ОСей лишився лише один монополіст. І до наших днів Windows контролює 95-99% ринку ПК, та 99-99,(9)% платформи x86.

1996 (Windows NT 4.0)[ред.]

IE усюди!

M$ - король гори. Win 95 - нова "золота гуска". Проте, спеціалістам очевидно, що довго "бутербродна" система не протягне. Тому Гейтс знову форсує випуск основної - NT версії. Повторюється ситуація 93-го року. Нова ГУЯ чіпляється до поточних наробок, цьому всьому дається номер 4.0, та диски відправляються у продаж. Звичайно, 3 роки розробки зробили систему більш юзабельнішою, ніж NT 3.1. Також софт від 95-ї, спокійно йшов і на новій NT. Проте, всі старі недолікі були присутні: зажерливість, незпучність в певних налаштуваннях, несумісність із ДОСом (так, ДОС і з могили керував ринком). Але, слід визнати, що ця ОСь здобула певну популярність там, де дійсно вимагались стабільність і секьюріті. Ці компоненти були, хоч і недосконалими, але працюючими, на відміну від нестабільної 95-ї, без захисту, впринципі. Цікаво, що за кілька років життя NT 4.0 отримала біля десятка сервіс-паків. Microsoft почала відбивати ринок серверних машин.
Цього ж року починає розгорятись війна бровзерів. Маючи повний контроль над ринком ОСей, Гейтс використовує це для просування IE. Де-які OSR-патчі інтегрують "осла" у вінду, та штучно ускладнюють роботу конкурентів. Але для остаточної перемоги був придуманмй новий "хитрий план" із робочою назвою Memphis.

1997[ред.]

Рік майже нічим не відзначився для ОСей Microsofta. Штампуючі нові IE, корпорація випустила цього року тільки нові сервіс-паки для Windows 95 та Windows NT 4.0 (для 95-ї, OSR містив, восновному, тільки інтеграцію з веб-бровзером).

1998 (Windows 98)[ред.]

Active Desktop - дивитись неможливо, а забрати ще важче
{{#if:TGLhuF3L48U|{{#ev:youtube|TGLhuF3L48U|190|18}}|Помилка!
SD відео не вказане!}}
(link) BSOD - це стільки радості

На початку року суд у справі "війни бровзерів" виніс вирок: M$ змушена дати можливість юзеру вибрати Вінду 95 без інтегрованого "віслюка". Проте, про нову систему від дядька Біла нічого сказано не було. Тут-то і прийшов на допомогу "хитрий план" Mephis, відомий нам, як Windows 98. Впринципі, нічого принципово нового в цій ОСі нема. Просто "допілювання" Win 95. Проте, існувало важливе "проте". В ГУЇ цієї системи був інтегрований Internet Explorer. Тому, Microsoft могла ігнорувати рішення суду в новому продукті (мовляв, без "віслюка" ОСь не працює). Вже цього ж року у світ вийшов неофіційний патч 98Lite, який дозволяв поставити Win 98 без IE. Але справу було зроблено, поки тривала нова судова процедура (а закінчилась вона на початку 2000-х ), Netscape (конкурент IE) був остаточно викинутий з ринку бровзерів. Також, цікаво, що сама Microsoft маркувала цю версію, як 4.1. Тобто навіть вони не вважали це новою ОС.
А ще, ця версія стала знаметитою через BSOD прямо під час презентації.

1999 (Windows 98 SE)[ред.]

Поспішаючи випустити "хитрий план" на ринок, M$ просто не встигла запакувати в систему все, що планувалось. Тому вже наступного року виходить Windows 98 Second Edition. Основна зміна IE5 замість IE4 (хоча, ні тим ні тим нормально користуватись неможливо). Проте ця система стала досить популярную на домашніх ПК в юзерів без особливих вимог, через що Microsoft продовжила підтримку на два роки (до 2006-го). Хоча, оглядаючись на інші ОСі цього часу, популярність Win 98 не здається такою дивною. Зручність інтерфейсу ще не була спохаблена сумнівними фічами, стабільність вища за Win95, сумісність та зручність кращі за Win NT, вимоги до заліза - досить адекватні.

2000 (Windows 2000, Windows ME)[ред.]

Скажи пароль, сцуко!

І от, нарешті. З 1988-го року, 12 довгих років розробок, продаж кількох бет, як повноцінних ОСей. Весною 2000-го у світ виходить Windows NT 5.0. Система ще трохи не зручна в де-яких аспектах, а також погано сумісна із ДОСом та Win 9x, проте стабільність, захист, використання ресурсів заліза - все на порядок вище ніж у NT 4.0, не кажучі вже про інші версії. Тепер вернемось у 95-й рік. Тоді склалася дурнувата ситуація: дві ОСі від M$ мали однакову нумерацію. Для вирішення цієї проблеми, тимчасову "бутербродну" ОСь обізвали номером року. Так з’явився легендарний win 95, потім його наступник win 98. Але вийшло так, що більш продумана лінійка NT була затьмарена популярністтю колег-інвалідів. Тому для релізної NT 5.0 (всі інші "релізи" були тільки для заробітку) вирішено було присвоїти наступне популярне ім’я-рік, щоби всім було видно, що це нащадок сімейства Windows. 2000-ка була дійсно непоганою системою. На диво легкі вимоги до заліза (навіть, як для свого часу) плюс все, що Microsoft хотіли вкласти у 32-бітну ОС. Якби подібна система вийшла у середині 90-х (коли, спочатку, і планувалась) перед Гейтсом можна було б зняти капелюха. Звичайно, було знайдено ще сотні дрібних багів, випущено 4 сервіс-паки, проте мені відомі серьозні IT контори, яки до сих пір на серверах тримають саме двохтисячну вінду. Зауважу, що у той же час система, яка декларувала себе, як конкурент, все ще реалізовувала кооперативну багатозадачність[3]

Скільки мультимедійних скінів!

Хоча нова ОСь легко витыснила NT 4, та "відгризла" шмат ринку у серверних *nix-ів, на домашніх ПК лишалася Win 98 (точніше Win 98 SE). Бо ж на 2000-ці не йдуть ДОС ігри, а щоб відключити autorun для сідюка, тре лізти (о, Боже!) в реєстр!!! Та й хто переймався в ті часи безпекою і стабільністтю. Де-які одміни у профілактичних цілях преставляи відну кожні кілька місяців. Для цього сегменту ринку була випущена "нова" супер-пупер-мультимедійна система Windows Millennium Edition. Та сама win 98, проте покарщене ГУІ, купа нових драйверів, інтегровано мільйон маленьких примочок, які раніше ставились окремо і, о диво, новий IE! Все це поверх "нового" ДОС 8.0 (це ДОС 7.1, проте відрізані ціли шматки функціоналу), в який вже не можна так легко вийти - це ж НЕ оболонка! Ну і версія 4.9 (win 95 - 4.0, win 98 - 4.1, win Me - 4.9 - прогули математики "наліцо"). Звісно, що цей монстр жер ресурсів в рази більше ніж 98-й та стільки ж, як 2000-й (при абслоютно різному рівні ядер). Порівняйте мінімальні задекларовані системні вимоги (звичайно, часто можна запустити і на слабшому залізі):

Системні вимоги
Win 98 Win 2000 Win ME
Проц 66 MHz 133 MHz 150 MHz
ОЗУ 16 Mb 32 Mb 32 Mb
Хард 210 Mb 650 Mb 320 Mb

При всьому цьому "Міленіум" ще й глючив, як стара добора 95-та. Купувати цю ситсему ніхто не поспішав, і це стало першим гучним провалом Гейтса із часів здобуття монополії на ринку ОСей. Але в M$ ніхто особливо не розстроювався. Win 98 та Win 2000 продавались непогано, тому ситуацію із оновленням операційної системи для ринку доманшіх ПК вирішили розв’язати без Win Me в наступному році.

2001 (Windows XP)[ред.]

Дружелюбний песик допоможе вам знайти файли[4]

Після фейлу із Win ME, Microsoft нарешті поховала "бутербродну" лінійку, яка тягнулась із самого першого Віндовса. Для нової зручної ОСі на домашні ПК була вибрана NT 5, із доопрацьованим ядром - 5.1. В систему вбудували який-неякий емулятор для всього старого (ДОС, win16), добавили драйверів і корисних та не дуже програмок (мільйони їх) та нову ГУЇ. Вперше за 6 років M$ позволила собі спробу відійти від концепцій Win 95. Правда, кругом, де використовувались нові дизайнерські ідеї, стояли кнопочки "класичний стиль", завдяки яким можна було повернутись до більш знайомого вигляду. Назву системі дали Windows XP (від слова experience - мовляв, нарешті ми вже навчились хоч шось робити). Нажаль, як завжди, все було зроблено поспіхом, та запаковано непотрібними плюшками по саме "неможу", через що ХРюшка стала жерти ресурсів набагато більше, ніж її брат-близнюк Win 2000[5]. Також, це перша версія, до якої прикрутили перевірку ліцензії. Якість ядра 5.x плюс рюшечки для бидла зробили своє діло: майже всі, кому дозволило залізо перейшли на Win XP. Система стала найпопулярнішою за всю історію "віконечок", і сьогодні лишається лідером ринку. Правда, існує категорія людей (на 2001 рік досить велика), вірна Win 98, які породили на початку 2000-х масу смачних холіварів.
Також, цього року стартувала розробка нової ОС Blackcomb. Концепція ще була незрозуміла, просто робили шось нове із нескучними обоями. Проте, збирались доробити у 2003 році

2002[ред.]

Слід зауважити, перші версії XPюшки були катастрофічно глюкаві і неюзабельні, з огляду на досить стабільне ядро NT 5.x. Дався взнаки поспіх, із яким релізили домашню ОСь, на заміну провальному Міленіуму. Тому вже цього року виходить SP1, який ремонтує найважливіші баги та додає нові плюшки. Одною із плюшок, стала власна джава-машина, яка розширювала можливості стандартної джави. Це був класичний початок у відвойовуванні ринку Мікрософтом:
1. Робимо власну реалізацію популярного "чогось"
2. Додаємо до нього зручні "розширення"
3. Забезпечуємо сумісність "розширення" із оригіналом та несумісність оригінала із "розширеннями"
4. ??????
5. PROFIT!!!! - всі юзери перейшли до нас!
Проте цього разу не вийшло. Sun чітко прописувала заборону використання джава-машин, що не відповідають специфікаціям. Тому суд досить оперативно зобов'язав M$ забрати власну поробку, і вже наступного року вийшов SP1a, вже без джави. Так народився .NET. Також, де-які плюшки із SP1 були потенційно небезпечними для ПК, через що де-які суворі хакери терпіли глюки непатченої Вінди аж до SP2.
Цього ж року стало ясно що революційно нова Blackcomb вийти у 2003-му році ніяк не встигне. Але бабла дуже хотілося, тому була анонсована проміжна Longhorn. А Blackcomb став позіціонуватись, як продовження ще не релізнутою Server 2003... Повний брєд, проте це правда.

2003 (Windows Server 2003)[ред.]

Безпека понад усе

Ще в 1993 M$ робить першу спробу пробитись на ринок серверних машин із спеціальною редакцією Windows NT Advanced Server. Проте перший успіх прийшов лише в 2000-му, із NT 5.0. Пілся відносно вдалого переходу на XP домашніх систем, дрібном’які переключились на боротьбу за нові грошові ниви. Накатуючі сервіс-паки на 2000-ку, паралельно модернізується ядро до версії 5.2, та видається під новим брендом "Windows Server 2003". Перша вінда, що орієнтована лише на серваки, мала кращу стабільність, ніж її родичі Windows, та надавала більше можливостей, ніж інші конкуренти. Вже за два роки збудуться страшні сни лінуксоідів - Windows стане найпопулярнішою серверною системою (хоча, до монополії не дойде). До сих пір це одна із популярніших версій.
На фронті Longhorn/Blackcomb без змін.

Критика[ред.]

Насправді 95% відсотків юзерів її ненавидять, але 99% нею користуються. І ось причини цієї ненависті:

  • Вона дуже тупить. Постійно.
  • Для неї постійно треба шукати драйвери.
  • BSOD!!!!!!!!!!!!
  • Вона глючить. Постійно.
  • В принципі, нормально працює тільки під x86.
  • Для неї багато софту, але шукати його треба так: відкриваєш браузер, заходиш у гугл, набираєш "%program name% сканчать бісплатно", шукаєш десь з півгодини(в кращому випадку) і щось таки знаходиш(в кращому випадку), 5 хвилин качаєш, запускаєш інсталятор, п'ять разів тикаєш "Дальшє", ждеш півгодини(в кращому випадку), дізнаєшся, що програма платна і починаєш шукати кряк(відкриваєш гугл, ...), знаходиш його через півгодини(в кращому випадку), запускаєш його, він додає твій комп до бази ботнета(в кращому випадку), він генерує ключ, ти його вводиш, інсталяція завершена, запускаєш програму і дізнаєшся, що ти не відключив інет коли її активував(або ще якась хуйня), відкриваєш браузер...

А в лінуксі це виглядає так:
1. Відкриваєш консоль
2. Набираєш "sudo apt-get install %program name%"
3. Вводиш пароль
4. ?????????
5. PROFIT!!!!1(програма сама завантажується і встановлюється. без кряків і другої хуйні)
Feel the diference, віндузятник!

  • Дірок у захисті від вірусів та іншої хуїти більше ніж сума дірок всіх проституток Маскви
  • "Він дуже красівий" Насправді, той же убунту в сто разів гарніший.
  • Він потребує дефрагментації(а лінукс - ні)
  • Системні потреби для кожної нової вінди ростуть у геометричній прогресії(а у лінукса не ростуть зовсім).
  • Його треба перевстановлювати щомісяця.
  • RTFM, віндузятник


Чому тоді такий популярний?[ред.]

  • Його продають разом з компами(магазинам з цього пиздець яка вигода. Вони качають демку вінди, активують кейгеном, продают за $100+. ??????. PROFIT!!!!!1.)
  • Школота хоче грати в КС і Крайзис
  • "Лінукс складний"
  • Будь-яка китайська гівно-залізка буде працювати на сабжі як рідна на відміну від Лінукса, адже драйверів більше 100500
  • "У лінукса нема всяких красівостєй"
  • і т.д.


Лулзи[ред.]

  • І вінді не можна створити теку з ім'ям "con, com1, com2, lpt1, lpt2" і т.д., але ми вміємо...
  • † Windows - найправославніша система. Кругом лежать іконки, проводяться всякі служби... †

Галерея[ред.]

Посилання[ред.]

Примітки[ред.]

  1. Дибіли
  2. І все глючить як у дупі
  3. Якщо серйозно залипав один процес - висла вся система
  4. Або з’їсти весь трафік при віддаленному конекті
  5. При бажанні, це все можна викинути вручну і отримати добру систему
{{#if: |}} {{#if:GUI · OS · Багатозадачність | {{#if:Мета |}} {{#if:|}} }} {{#if:KolibriOS · FreeBSD · Linux · MacOS · Windows | {{#if:Сучасні |}} }} {{#if:AmigaOS · CP/M · DOS · OS/2 · Unix | {{#if:Історичні |}} }} {{#if:Apple · Amiga · x86 · ПК-01 Львів | {{#if:Платформи |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: | {{#if: |}} }} {{#if: |}}